Inspiratiesessie Richard van Hooijdonk: 'Trendz: op naar 2030'
Richard van Hooijdonk kijkt vooruit. Door nieuwe technieken en combinaties van mogelijkheden staan we aan de vooravond van grote veranderingen. Wat dacht je van 4D-printing, Internet-of-Things, Sensors, Big Data, Google Glass, Robots, Drones en cognitieve computerchips die denken zoals wij denken en voorspellen wat wij nodig hebben. Hoe lang duurt het nog voordat iedereen zijn eigen robot of drone heeft? ‘Newism’ is het razende tempo van de online wereld, hyperconcurrentie, globalisering en super consumentisme. Kun jij het aan? Want het komt eraan! Alle belangrijke trends komen voorbij.
Robots worden intelligenter dan mensen
Robots bestaan al jaren, maar binnen 15 jaar zijn ze intelligenter dan de mens en krijgen ze een menselijk uiterlijk. Recent onderzoek laat zien dat 50% van de huidige banen op de tocht komen te staan. Het gevolg: een hogere welvaart voor iedere wereldburger. Huisrobots maken jouw leven prettiger en intelligente robots maken complexe producten in fabrieken. Samen met Google bouwt iPad bouwer Foxxcon een fabriek die het werk van 500.000 mensen uit handen zal nemen. Een persoonlijke robot kopen we straks bij Amazon en updates kopen we in de Robot appstore. Voorlopig hoeven we ons geen zorgen te maken. De robot zal de fabriek niet uitkomen en momenteel heeft de gemiddelde robot nog een het IQ van een hond.
'Internet-of-Things' brengt gemak en geluk
Fysieke objecten, menselijke systemen en natuurlijke objecten worden aan elkaar verbonden tot 'The Internet of Things', ook wel 'Thingernet' genoemd. Als je wekker gaat, loopt het bad vol en wordt de koffie vers gezet. Tegelijkertijd wordt je auto opgewarmd en je garagedeur open gezet. Ook transport en productiesystemen worden op elkaar afgestemd, waardoor files tot het verleden zullen behoren en de voorraad boodschappen automatisch wordt bijgevuld. Zeer recent ontdekte ik de slimme luier die een signaal geeft wanneer de baby zijn behoefte heeft gedaan.
UPS heeft door data te combineren slimmere routes voor haar vrachtwagens ontdekt, zodat er 5 miljoen liter benzine kon worden bespaard. Of wat dacht je van de automatische onderhoudsafspraak voor jouw auto. Deze wordt na een signaal van de auto automatisch in jouw outlook agenda gezet. Met 2,5 miljard internetgebruikers en 50 biljoen sensoren in 2020 gaat 'Thingernet' het gemak van mensen en bedrijven 'to the max' dienen. Met 'big data' als 'driver' uiteraard.
'Wearables': informatie komt dichterbij
Op zoek naar de ideale assistent stranden we op Wearables. Ze worden in verschillende vormen aangeboden en zijn volop in ontwikkeling. Zo kennen we Google Glass, waarmee we kunnen opereren, koken of op date kunnen gaan. 'Glass' wordt flink uitgetest door politie, brandweer en reddingsteams. Momenteel kijken we nogal vreemd op als we een voorbijganger met een 'Glass' op zien, maar dat zal binnen enkele jaren de norm zijn. Er komen slimmere en mooiere 'glasses' en ook Ray Ban zal ongetwijfeld nadenken over de eerste trendy 'glass'.
In Shanghai gebruiken we 'Airwaves' als mondkapje om een digitaal verslag te krijgen van de smog en de NTA relay zorgt voor het doorgeven van de juiste metrotijden via een compacte digitale armband. Google werkt hard aan een slimme contactlens die oogwaarden real-time doorgeeft een diabeten, waardoor bloedprikken niet meer nodig zal zijn. Nederlander Daan Roozegaarde ontwikkelt de eerste vitaminepleister die ervoor zorgt dat producten oplichten in de supermarkt die het beste bij een gezonde eetgewoonte passen. De komende jaren worden we volgehangen met 'weareables' van binnen maar ook van buiten. Ik kijk nu al uit naar een telefoon en koptelefoon die ik kan implanteren.
4D-printing: een snoepje uit je eigen printer
Een pasta producent uit Italië heeft het helemaal voor elkaar. Pizzeria's hoeven pasta niet meer in te kopen, maar kunnen deze uitprinten met een pasta printer. Er kunnen maar liefst 15 stuks pasta binnen 2 minuten worden uitgeprint. Voedselprinters zien we straks in vele vormen en maten. Snoepjes kunnen we nu al uitprinten met de 'Chefjet' en chirurgen zijn er in geslaagd om het eerste kunsthart uit te printen.
Wereldwijde transportuitdagingen zijn straks verleden tijd als onze autodealer een nieuw motorblok of onderdelen ervan kan uitprinten. 3D en 4D-printen levert ontelbare mogelijkheden op om resources, kosten en milieu te besparen. Lokale productie zal productie van megafabrieken kunnen overnemen. Ruilhandel zal weer terugkeren. Met digitale 'shareware' delen we recepten, meubels en speelgoed. Ik kijk nu al uit naar het moment dat ik voor een vast bedrag per maand legoblokjes voor mijn zoon kan uitprinten. Er komen nieuwe business modellen in een maatschappij, waar ook producten op abonnementsbasis beschikbaar zullen zijn.
'Big data' en 'the age of context'
We praten allemaal over 'big data', maar wat is het nu eigenlijk? Camera's registeren aanwezigheid, gedrag en uitdrukkingen. Daarnaast vinden we crash sensoren in auto's, gps (en nog 14 andere sensoren) in smartphones en in de toekomst ook een sensor in een pot pindakaas. Ook veroorzaken we kijk-, surf- en koopgedrag. In 2020 zal er 400% meer data zijn. Al die data wordt omgezet in conclusies, analyses en trends. Zo kunnen we mensen 'context' geven. Dit betekent dat we informatie kunnen opdienen die past bij (voorspelbaar) gedrag. Zo heeft Amazon onlangs een patent op 'predictive shipping' gedeponeerd. Het boek van je dromen ligt binnen enkele dagen automatisch op je deurmat.
'Big Data' bracht een vader van een meisje van zestien nog in verlegenheid toen zij van de Amerikaanse Target een mailing ontving voor babyartikelen. Toen haar vader boos met de manager sprak, kwam deze laatste met uitleg. Het koopgedrag van zijn dochter was verandert en dit hadden de systemen opgemerkt. Zij was inderdaad zwanger, zonder dat het meisje en vader dit wisten. 'Big Data' is de grote kracht achter alle nieuwe ontwikkelingen. Robots, Internet of Things, 'weareables', drones of 4D-printers: ze produceren en gebruiken data. Mocht je bij het lezen van dit artikel zin hebben in een nieuwe uitdaging: het vak van 'Data Scientist' is het vak van de toekomst.