Waar een crisis is, is een kans door Marc Lammers
De ex-bondscoach van de gouden hockeydames ziet veel kansen voor het bedrijfsleven. Het is namelijk makkelijker je in moeilijke tijden te onderscheiden dan in makkelijke tijden. Als je benchmarkt, dan heeft iedereen dezelfde omgeving, iedereen heeft het nu zwaar, maar het gaat er juist nu om keihard te werken aan je performance. Diegene die deze periode als een kans zien winnen over 4 jaar goud. Het gaat er nu om je te onderscheiden van de concurrentie.
4 jaar geleden zeiden ook vele mensen dat het een crisis zou worden in Beijing. Het zou te heet worden, de luchtvochtigheid was boven de 90% en dan niet te vergeten de smog. Iedereen vond het maar belachelijk. Een regelrechte crisis om te sporten in die omstandigheden. Maar Marc Lammers dacht alleen maar: "YES, KANSEN!"
Juist daarin konden Marc en zijn hockeyteam zich dus onderscheiden. Er is gewerkt met IJsbaden en Koelvesten om sneller te herstellen van de hitte, en zelfs geëxperimenteerd met zuurstofmaskers en infuus in de rust van de wedstrijd. Van de crisis is dus juist een kans gemaakt. Hierdoor herstelden ze sneller en was het beter vol te houden in de hitte van Beijing dan de concurrenten.
Het verschil zit hem in 50 x 2 % verbeteren. Dat is samen ook 100%. Alsmaar wachten tot dat de crisis voorbij is, is stilstaan. En stilstand is achteruitgang.
Als je altijd maar doet wat je altijd al hebt gedaan, zul je altijd maar krijgen wat je altijd hebt gekregen. Dat wil je niet... je wilt beter. Dus ontkom je niet aan innovatie en performance plannen.
Grijp die kans en laat het vooral iemand anders vertellen. Vreemde ogen dwingen.