Wouter de Vries: Waarom je een blauwe banaan wilt zijn
‘Als je niet op de marketing P van prijs wil concurreren, dan moet je een blauwe banaan worden,’ betoogde Wouter de Vries, specialist dienstenmarketing, op het 75 jaar Bakkerswereld-evenement. ‘Ga op zoek naar je onderscheidende vermogen en blijf niet geel, zoals alle andere bananen.’
Aan de hand van anekdotes uit zijn marketingboek 'Blauwe bananen' vertelde Wouter de Vries aan de gasten waarom onderscheidend vermogen belangrijk is. 'Als je zelf niet weet waarin je verschilt van de andere bakkerijen in de stad, dan weet niemand het. '
De Vries trakteerde de aanwezigen daarom op een aantal tips. 'Vraag jezelf af waar je goed in bent. Goed in brood? Dat vindt elke bakker. Maar misschien ben je wel de vrolijkste bakker in de buurt. Noem jezelf dan ook zo. Zorg dat je ergens in uitblinkt en promoot dat.'
Als je iets promoot waar je goed in bent, dan creëer je een belofte, aldus De Vries. 'Lever daarvoor ook bewijs via de website, social media en zorg voor beleving in je winkel. Van heel veel bewijs en beleving krijg je automatisch meer behoefte naar de belofte. Als dat het geval is, dan ben je een blauwe banaan!'