Biografie
Biografie van Jan Heemskerk: alles wat je moet weten over deze spreker
Vrijwel vanaf zijn geboorte was Jan Heemskerk voorbestemd te gaan doen wat hij nu doet: hoofdredacteur zijn van 'Playboy'. En van 'James' natuurlijk - het halfjaarlijkse mannenmodeblad van uitgever Sanoma. Want Heemskerk koppelt moeiteloos macho aan metro, verstand van vrouwen aan verstand van stijl en smaak, kijk op trends aan kijk op wat de man al sinds mensheugenis drijft (zijn libido, mocht u het zich afvragen).
Hoe dat zo komt? Goede vraag. Van huis uit lag een carrière als tijdschriftjournalist voor de hand, gezien het feit dat Heemskerk Sr. ook in de bladen zat. Tevens bleek junior zowel verbaal als schriftelijk hoog taalbegaafd, zodat het eigenlijk zinloos was na te denken over iets anders. Na een ongelukkig afgelopen carrière op de School voor de Journalistiek is Heemskerk begonnen als Ketelbinkie bij de 'Libelle', waar hij de kunst van emo-reportages onder de knie kreeg, alsmede zich voor het eerst professioneel is gaan verdiepen in het fenomeen vrouw.
Het verder verloop van de loopbaan: eindredacteur bij vaktijdschrift' Blad' en oer-Glossy 'Avenue'. Hoofdredacteur van reistijdschrift Globe, mannen-lifestyle-tijdschrift 'MAN', belhamelblad 'FHM' en nu dan 'Playboy' en 'James'. Een tamelijk nadrukkelijke focus op mannenbladen, inderdaad. Gelukkig weet hij de onevenwichtigheid te compenseren door regelmatig te schrijven voor vrouwenbladen als' Flair', 'Cosmo', 'Viva', 'Linda.', 'Jan' en 'LOF'. Momenteel heeft Heemskerk een vaste (duo)-column (met schrijfster Saskia Noort) in' Linda.', een stijlcolumn in 'Linda Mode' (en 'Playboy', trouwens) en een adviesrubriek voor werkende moeders in' LOF'.
Alleen maar journalist met een bovengemiddelde (sommigen zouden zeggen: ongezonde) belangstelling voor man-vrouw-verhoudingen en sexualiteit? Bepaald niet. Heemskerk is eveneens een commercieel dier, met een heel behoorlijk track record in het verzinnen en uitvoeren van commerciële content voor tijdschriften, in samenwerking met merken als 'Sony', 'Philips', 'Pioneer', 'Bavaria', 'Sony Ericsson', 'Canon', 'Four Roses Bourbon', 'Olympus', 'Nikon' en 'Grolsch'. Sterker nog: hij zou het zelf zijn specialiteit noemen: het koppelen van marketingdoelstellingen van een klant aan een gedegen doelgroep-intuitie en het verzinnen van originele concepten.
Tenslotte mag niet onvermeld blijven dat Heemskerk voldoende lenig van geest is om in interactieve gremia goed tot zijn recht te komen. Brainstorms, forumoptredens, workshops (creativiteit) of lezingen met vragenvuur: u kunt rekenen op een creatieve en motiverende spreker, die niet snel met de mond vol tanden staat. Onderwerpen die op het lijf van Jan geschreven zijn: creativiteit, sales, marketing(communicatie), man, vrouw, verschillen en overeenkomsten, gender-marketing, M/V-zaken, (tijdschrift)journalistiek, tolerantie, schoonheid(s)ideaal, trends en mode.