Biografie
Biografie van Michael Pilarczyk: alles wat je moet weten over deze spreker
Als 12-jarige ontstond zijn liefde voor radio, hetgeen leidde tot een (illegale) commerciële zender waarmee de ondernemende tiener al op zijn 15e jaar een bovenmodaal inkomen bij elkaar babbelde. Pilarczyk had maar één droom; diskjockey worden bij Veronica (in die tijd met lichtjaren voorsprong de populairste Omroep). Het was echter Ferry Soulshow Maat die zijn talent ontdekte en hem als dj inhuurde voor Radio 10. Niet veel later werd zijn stemgeluid opgemerkt door Veronica en zo werd MP als 18-jarige station-voice van Veronica televisie. Toen radiobaas Lex Harding hem de kans bood om programma’s te presenteren (Goud van Oud, Muziek terwijl u Werkt, Oh wat een Nacht en Het Zwarte Gat), ging MP’s grote droom in vervulling. Vervolgens werd hij door Lex Harding en Erik de Zwart betrokken bij de oprichting van Radio 538, waarMikey Mike op vrijdagavond 11-12-92 het eerste programma presenteerde. Onder het pseudoniem Dubrowski produceerde hij Lipstick, met als grootste hit “I’am a raver”.
De MPBV babbelde in de loop der jaren heel wat kwartjes bij elkaar. Zijn stemgeluid werd gebruikt voor meer dan 1000 commercials waaronder Coca Cola, Heineken, Philips, L’Oreal, Sony, Mercedes, Pioneer, Discovery Channel, KPN, Ford, Mars, Nintendo, McDonalds en vele film- en cd-commercials, zoals 538 Dancesmash, James Bond, George Michael, the Rolling Stones, Bon Jovi, Andrea Bocelli en vele anderen.
De eerste visuele kennismaking met het manneke achter de stem vond plaats bij The Music Factory. Na deze vierjarige leerschool werd de VJ uitgenodigd door Joop van den Ende om zijn televisiebekwaamheid verder te ontplooien bij Endemol en RTL4. Als tv-presentator ontmoette MP vele sterren, onder wie Madonna, Janet Jackson, Jean-Paul Gaultier, Mariah Carey, Phil Collins, Sting, George Michael, Celine Dion, Giorgio Armani en Robbie Williams. In de gesprekken met deze succesvolle persoonlijkheden ontdekte hij dat ze dezelfde overeenkomsten hadden: EEN DROOM, PASSIE en de OVERTUIGING om hun dromen waar te maken.
Ten tijde dat de geldbomen op het florissante landgoed van huize Pilarczyk tot ver in de hemel groeiden, besloot hij als 29-jarige en met zes nullen op de bank een sabbatical in te gaan om inzicht te verkrijgen op welke manier hij zijn verdere leven zinvol zou kunnen besteden. De welverdiende spaarcenten werden geïnvesteerd in de aandelenbeurs, alwaar MP de andere kant van het succes ontdekte toen hij tijdens de financiële crisis van 1998 in enkele dagen tijd meer dan zijn gehele vermogen verloor.
Hij voerde gesprekken over de toekomst van het internet met toonaangevende ondernemers in de dot.com-industrie, onder wie Bill Gates. In Silicon ontstond het idee voor zijn eigen digitale revolutie. Met een schuld van 2 miljoen aan de bank en niet gehinderd door enige kennis startte hij zijn eerste mediabedrijf (Futur@ctive Communication Network), dat in korte tijd uitgroeide tot een onderneming met een omzet van 15 miljoen.
Een jaar na de oprichting werd een contract getekend met het NeSBIC Investment ICT Fund om een participatie van 30% te verkopen voor 32 miljoen euro (70 miljoen gulden). Helaas werd MP na een verschil van inzicht met zijn investeerder ontslagen uit zijn eigen bedrijf en stond hij met lege handen op straat. ’Dat was een keiharde les, maar toen ik voor de tweede maal alles wat ik had opgebouwd was kwijtgeraakt, ontdekte ik tot welke onbegrensde mogelijkheden ik in staat was.’
Michael Pilarczyk startte drie ondernemingen, hij kocht vijf mediabedrijven, hij was boardmember bij de internet marketing company Qlikworld.com (in 9 Europese landen), hij sloot commerciële deals voor meer dan 10 miljoen euro met adverteerders en tv-zenders, en hij was eindredacteur en producent en van tientallen tv-programma’s (RTL Autowereld, De Heilige Koe, Stapel op Auto’s, Gek op Wielen, RTL Transportwereld, De Digitale Revolutie, RTL Wintersport, Nederland Vaart, Wielerland, Wheels on 7 en de World Solar Challenge).
Omdat je altijd moet doen wat je leuk vindt, testte de presentator van RTL Autowereld (jaarlijks 1,2 miljoen unieke kijkers) 1000 verschillende automodellen, waaronder toppers als de Rolls Royce Phantom Drophead Coupé, de Ferrari F430 Scuderia, de Pagani Zonda S, de Lamborghini Gallardo en de Bugatti Veyron. De hoogste snelheid die hij zelf ooit op de teller heeft gezet was 302 km/pu in een Marcos Mantis GT.
Voor zijn televisieprogramma’s reisde de presentator naar verschillende uithoeken van de wereld. Hij maakte een trip van 300km door het tropisch regenwoud van Costa Rica, hij reed 3000km van Darwin naar Adelaide door de Outback van Australië en hij verbleef een week 200km boven de poolcirkel in Finland. Eind 2007 werd de Pilarczyk Media Groep verkocht aan De Telegraaf, waarna MP als succesrijke entrepreneur op zijn 38ste een eervolle vermelding kreeg in de Quote 100 Selfmade. Als ondernemer zat de voormalig praatjesmaker niet stil. Hij nam Les Routiers Européens over, hij reorganiseerde de onderneming tot een gezond bedrijf en verkocht het vier jaar later. Sindsdien is MP vooral actief als adviseur, spreker en personal coach. Hij geeft lezingen, trainingen en colleges over succes, bewustzijn, persoonlijke groei en het waarmaken van je dromen.
Lezingen
Een krachtige motivator met een aanstekelijk enthousiasme. Hij vertelt met passie op basis van eigen successen en mislukkingen en zijn gebaseerd op succes, bewustzijn en het waarmaken van dromen. Zowel voor individuen als voor bedrijven.