Biografie
Biografie van Erik Schoppen: alles wat je moet weten over deze spreker
Erik Schoppen is merkexpert, neurowetenschapper en gedragsonderzoeker, innovator, designer en auteur. Hij is een veelgevraagd spreker over vertrouwen en (merk)leiderschap.
Lezingen over vertrouwen en leiderschap
In zijn lezingen over het brein, gedrag, leiderschap, vertrouwen en geluk, toont hij hoe vertrouwen op te bouwen en in te zetten vanuit een duurzaam, sociaal en resultaatgericht perspectief. Wat zijn vlotte en visueel aantrekkelijke lezingen onderscheidend maken is het rijke palet aan onderwerpen dat hij behandelt, waaronder ons fascinerende brein, duurzaam leiderschap, gedrag, vertrouwen en geluk. Hij beheerst de kunst om complexe materie met aanstekelijke humor terug te brengen tot overzichtelijke (voor)beelden, wat hem tot een onderhoudend, origineel en veelzijdig spreker maakt. Door zijn ervaring weet hij niet alleen zijn toehoorders te informeren over hun eigen bewustzijn, merkgedrag en emoties, maar ook te inspireren om hier iets mee te doen. Zijn lezingen worden door het publiek omschreven als echte eye-openers.
Expertise & publicaties
Naast (mede)auteur van de bestseller Strategisch merkenmanagement (2015) is hij columnist bij Management Team Magazine (MT.nl). Hij doet promotieonderzoek naar de werking van vertrouwen in het brein aan de Rijksuniversiteit Groningen en is initiator van onderzoeksplatform WorldBrainWave.com (Social Neuroscience for a Sustainable Future). Hij houdt zich inmiddels al 20 jaar bezig met innovatie, branding, design en menselijk gedrag in de reële en virtuele wereld. In 1996 deed hij als internetpionier onderzoek naar online privacy en in 1998 claimde hij de term ‘neuroface’ – de interface die brein en computer verbindt. Hij voorzag ook de sociale rol die merken gaan innemen in zijn Build Bridge Bond methodiek voor duurzaam (merk)leiderschap. Binnenkort verschijnt zijn nieuwe boek Build Bridge Bond - Duurzaam merkvertrouwen bouwen.
Duurzame missie
Zijn belangrijkste missie is het promoten van toekomstgericht duurzaam (merk)denken, vertrouwen en leiderschap, omdat dit mensen en ondernemingen motiveert hun gedrag te veranderen en positiever naar de toekomst te kijken. Zo is vertrouwen (in elkaar en in de toekomst) essentieel bij verandering, verbinding, empathie en leiderschap. Maar hoe krijg je het? Welke oeroude evolutionaire mechanismen zitten er achter vertrouwen, en hoe kun je gedragsverandering positief beïnvloeden of voorspellen? En hoe verbeter je hiermee je (merk)communicatie in de huidige connected age – het digitale tijdperk waarin alles en iedereen met elkaar verbonden is? Op wat voor kenmerken vertrouw je elkaar nu? Want er is namelijk een aspect dat ons bindt en daarom ook in de toekomst belangrijk zal zijn voor mensen, organisaties en samenleving: vertrouwen.